Halmstad Triathlon – race report

 In Tävla

Halmstad Triathlon H45 Sprint, eller var det vattenrugby?

Soligt och varmt, 22 grader och 17 i vattnet. Det utlovades pontonstart och non-drafting, vilket skulle gynna mig som före detta simmare och erfaren cyklist. Tyvärr strulade arrangörerna så det blev vattenstart iallafall.

Joakim vid starten i Halmstad Triathlon

Simning

Vi startade uppströms och alla ville ligga nära vänstersidan så det blev ganska gruffigt i starten. Min taktik var att trycka på rejält och slippa tumulten. Jag låg topp 10 när vi kom till första bojen då någon drog i mina fötter och någon annan tog tag i min axel och tryckte sig förbi. Jag gav igen och i tumulten fick jag en smäll över munnen (spark eller näve?) och en rejäl fläskläpp. Adrenalinet pumpade ytterligare och jag spurtade på, men stumnade snabbt och fick lugna mig lite. Hittade mitt tempo för resten av simningen.

Upp ur vattnet gick okej, men strulade med dragkedjan vilket kostade tid. Jag tog på mig cykelskorna i depån vilket tog en del tid, men jag plockade två placeringar tack vare att jag kunde trycka max direkt när andra rullade under skopåtagningen.

Cykel

Det var första racet med Tempo-hojen. Cyklingen kändes bra direkt och hittade tempot med puls på dryga 170. Avancerade 8 eller 9 placeringar, tappade en och kämpade med ytterligare två som kom förbi sista varvet. Min cykelvana var en fördel då jag tog kurvorna bättre och kunde hålla högre fart ut dessa. Jag ökade kadensen sista varvet för att förbereda benen på löpningen.

Joakim trycker på under cykeln i Halmstad Triathlon

Växling till löpningen gick smidigt, trots knytning av skor.

Löpning

Löpningen kändes bra direkt, började med under 4-tempo men drog av lite. Var lite orolig för hur vaderna skulle klara sig och försökte hålla mitt måltempo på 4:30. Tappade 8-10 gubbar och försökte ta rygg sista varvet men det kostade på och slutspurten uteblev.

Målgång

Nöjd och glad i målfållan. Var inte helt slut så det går att förbättra. Blev 9a av 13 i mål (1 tappade chipet).

Totaltid 01:13:47 Simning 00:13:39 T1 00:02:11 Cykling 00:34:27 (varv 00:08:35/ 00:08:36/ 00:08:27/00:08:19 T2 00:00:52 Löpning 00:22:39

Målgången i Halmstad Triathlon

Energi

  • Före; Pasta 3,5h innan, vatten och en påse cyklar (typ bilar)
  • Under; 50cl sportdryck i växlingarna
  • Efter; tre muggar återhämtningsdryck (Enervit?)

Slutsatser

  • Simning; behöver definitivt träna upp muskulaturen då jag stumnade och delvis tappade tekniken.
  • Cykling; nöta sittställningen, men annars helt ok.
  • Löpning; öka träningsdosen och intensiteten för att få upp farten.
  • Växlingar; nya cykelskor med kardborreband och öva på momenten
Recent Posts

Leave a Comment

0