Kaloriförbrukning i praktiken

 In Kost, Sällskapet, Träna

Kaloriförbrukning i praktiken

Förenklat kan vi säga att kaloriförbrukning indirekt mäts som en funktion av syreförbrukning. Pulsen är en indikator på den senare i det att när du behöver mer syre till dina muskler och andra celler, går din hjärtrytm upp för att leverera det syre som behövs. Om kaloribehovet är högt, då är alltså syreförbrukningen hög.

Eftersom du inte kan mäta syre- eller kaloriförbrukningen direkt, kan du då istället mäta din puls och få en hyfsat korrekt uppfattning om vad som händer i kroppen. Inte helt oväntat är pulsmätaren det verktyg vi behöver för just detta.

Det sagt, hur kan vi som håller på med triathlon använda pulsmätaren för att slippa gå in i den berömda väggen?

Pulsmätaren

Ett första steg är att aktivera den kalorifunktion som finns i de flesta pulsmätare. Börja notera hur du förbrukar kalorier under olika typer av träning. Mest för att du ska lära dig ”magnituden” på siffrorna, och liksom bli bekant med det data som du samlar in. Nördigt, ja visst…men rätt viktigt i slutändan.

För att ge exempel på en praktisk tillämpning, ta en typisk gel. De brukar vara på cirka 45 gram och innehåller ungefär 100 kcal. Ställ in din pulsmätare att pipa var 100-ade kcal. Och när den piper, ja då är det bara att trycka i sig en gel och kompenserat din kaloriförlust.

Vätska och kalorier

En viktig notering i sammanhanget. Skilj på intag av vätska och kalorier, speciellt under längre distanser (tid). Det har visat sig att den gamla visdomen ”när du är törstig är det för sent” är helt felaktig. Drick alltså när du är törstig, inte när klockan ringer. Kalorierna ska du däremot tillföra på regelbunden basis. Så ett ätschema är en klar rekommendation.

Den praktiska lösning på detta är helt enkelt att dricka rent vatten när så behövs, medan energin kommer från gel-packs, bars eller leverpastejmackor. På cykeln brukar jag ha en flaska med vatten och en fylld med sirap av något slag.

Ingen sportdryck från och med nu med andra ord…

Recent Posts

Leave a Comment

0