Simma lugnt under en triathlon

 In Sällskapet, Simma, Träna

Simma lugnt på en triathlon

Många triathleter med mig har blandade känslor under simningen på en triathlon-tävling. Vetskapen om att “nu kommer jag tumlas runt” kan i många fall övergå i rent hämmande känslor. Trist, eftersom vi då inte vågar prestera på den nivå som vi egentligen är kapabla att göra.

Så hur kan du och jag skapa ett inre lugn inför och under simningen?

Simma lugnt

Svaret är självklart individuellt, men på något sätt fungerar den gamla devisen – övning ger färdighet. På den noten, en av de övningar som hjälper mig att få en bättre känsla för vattnet är den vi kallar Stora blå. Som bekant har vi vid ett par tillfällen kört den som en teknikövning under den gångna säsongen.

Rutinen ser ut så här: 25:5/25:7/25:9/25:0

Vilket ska tolkas som att vi andas på armtag 5, 7, 9, och avslutar med hela poolen utan andetag.

Effekten av övningen är att jag (och kroppen…schizofren!?) förstår att det nog inte finns behov av att tokandas på varje armtag, det verkar liksom finnas tillräcklig med syre ändå. Jag har också märkt att jag inte sprattlar omkring i onödan, mycket eftersom att fokus ligger på att hushålla med krafterna. Dessutom, och till stor del på grund av min usla andningsteknik, får jag ett bättre flyt när jag inte andas så ofta…

Det finns andra bra förberedande övningar, vilka föredrar du?

Recent Posts

Leave a Comment

0