Snabb återhämtning med ägg

 In Kost, Träna

Rapid RecoveryNär det gäller att fylla på kroppen efter ett tufft träningspass, så har idrottare mängder av olika alternativ, men få gör direkt och snabb effekt. Rikliga mängder av aminosyror eller BCAA (leucin , isoleucin och valin), är nödvändiga för att idrottare eftersom dessa näringsämnen främjar en snabb återhämtning från träning via sina anabola muskelbyggande effekter. Tillägget av en koncentrerad proteinkälla minskar den glykemiska belastningen och hjälper till att minimera stegring i blodsocker- och insulinnivåer. En av dessa koncentrerade proteinkällor är äggviteprotein.

Äggviteprotein

Äggvita är en av de allra högsta proteinkvaliteterna som du kan få. Den är rik på aminosyror som hjälper till att öka proteinsyntesen så att näringsämnena till fullo utnyttjas av kroppen. En annan äggvitekomponent är arginin aminosyra. Detta simulerar produktion av kväveoxid som vidgar blodkärlen för bättre blod och syrecirkulationen och främjar högre energi. Med över 40 olika proteiner som finns i äggvita, är den utan tvekan en stor källa för hälsosamma näringsämnen för dina dagliga aktiviteter.

Dessutom har äggviteprotein praktiskt taget inga kolhydrater eller fetter. Detta gör det till ett perfekt komplement för personer som söker ett viktminskningsalternativ eller en strikt diet. Forskarna föreslår att äta ägg på morgonen hjälpa dig att äta mindre under dagen och leder till en betydande viktminskning. Dessutom är det ett bra alternativ för dem som är laktosintoleranta och kan inte hantera mjölkproteiner.

Självklart kan du koka ägg själv, men om du inte har tid att skilja ut äggvitorna eller du är ute på träning och tävling, kan äggviteproteinpulver vara ett värdefullt och bekvämt substitut. Äggviteproteinpulver kommer från torkad äggvita som har bearbetats till ett fint pulver. Under tillverkningsprocessen genomgås en pastöriseringsprocess för att förebygga salmonella och inaktivera avidin protein, en antinutrient som är finns i rå äggvita. Dessutom så smälter ett pulver snabbare för att snabbare nå optimal prestanda.

Så, upp och hoppa med äggvita eller äggviteproteinpulver. Konsumeras det på morgonen ökar proteinsyntesen och förhindrar muskelproteinnedbrytning, och i sin pulverform är det ett bra alternativ till stor frukost för idrottare på språng.

Källor

Shauna Sledge är VD och grundare av The Paleo Diet Foods & Braaap Nutrition. Läs mer om hälsosamma fördelarna med BCAA: www.tpdfoods.com och www.braaapnutrition.com.

Artikeln är hämtad från Trainingpeaks.com

Recent Posts

Leave a Comment

0