Stretching efter träningen

 In Cykla, Sällskapet, Simma, Springa, Träna
Lisa instruerar hur vi ska genomföra vår stretching efter träningen

Lisa instruerar hur vi ska genomföra vår stretching efter träningen

Under träningspasset spänner vi inte helt oväntat musklerna om och om igen och även efter träningen kvarstår en viss anspänning i muskelfibrerna. Genom att stretcha direkt efter träningen hjälper vi musklerna att slappna av, vilket också ökar blodcirkulationen och underlättar återhämtningen.

Stretching eller inte!?

Okej, det finns en massa åsikter om stretching eller inte. Saltsjöbaden Triathlonsällskap har dock valt att se stretchingen som ett bra verktyg för att snabba på återhämtningen. Vi tränar rätt ofta och behöver då en så effektiv vila som möjligt i mellantiden. Det får vi inte om musklerna befinner sig i ett onödigt spänt läge.

Vår ansats bygger på:

  • Dynamisk stretch innan passet. Som exempel kan vi ta löppassen där vi hoppar och skuttar runt på de mest märkliga sätten innan vi drar igång och springer ”på riktigt”.
  • Statisk (ca 30 sek) stretch efter passet.

Okej, let face it. Vi är inga stjärnor på detta, så låt oss bli mer noga med detta framöver!?

Efter träningen

Sagt och gjort. Vi har producerat en serie filmer där Lisa visar oss hur vi kan stretcha efter träningen. Tänk vad man kan göra med en iPad, iMovie och Youtube.

Kolla igenom dessa filmer och ha med er de nya ”insikterna” när du tränat färdigt. Lägg 10 minuter och nu kommer snart att känna skillnad.

Ladda ner

Ja just det, här kommer veckans träningsprogram. Vi ses på tisdag för vårt första gemensamma pass 2014. Väl mött 19:00 utanför Grand Hotel.

[wpdm_file id=14]
Recent Posts

Leave a Comment

0