Köpa trainer inför triathlonsäsongen

 In Cykla, Träna

trainer

Jag stod själv inför valet att köpa trainer förra säsongen. Här kommer mina rekommendationer i hur du väljer rätt.

Varför köpa en cykeltrainer?
Svaret är egentligen ganska enkelt. Du kan träna när det inte går (well!?) att cykla ute. Förutom det erbjuder träning på trainer mer exakt träning. Ska du exempelvis köra 10 min i ansträngande zon kan du göra det utan att behöva anpassa farten efter trafik eller andra hinder utomhus. Sen är det rätt smidigt att kunna träna hemma med allt vad det innebär.

Några stalltips
Grundkriteriet för en trainer är att den ska stå stabilt när du cyklar. Visst blir den lite tyngre men upplevelsen blir bättre under träningen. Du bör också komplettera med ett framhjulsstöd om det inte ingår i köpet (om du till exempel väljer Biltemas).

Jag rekommenderar även ett särskilt trainerdäck som är anpassat efter att köras på trainer. Det håller bättre och går tystare. Det senare är en fördel om man som jag tränar i vardagsrummet med TVn på. En annan viktig sak är att ha en matta att ha under trainern. Man blir oerhört svettig när man kör, så det är helt nödvändigt för att inte förstöra golvet. Sen finns det även speciella droppskydd för ramen. Jag tycker att det går lika bra med en handduk.

Digitalt och dyrt eller mekaniskt och billigt?
Grovt kan man skilja på två olika nivåer av trainers. Den första typen är helt mekaniskt och motståndet ändras via ett reglage på styret. Den andra typen är mer avancerad och där styrs motståndet digitalt från en display på styret. Välj utifrån budget och om du vill kunna mäta och analysera din träning i efterhand.

Mekanisk trainer från 1000 kr – 2000 kr
Med den här typen av trainer sköter du motståndet med ett reglage på styret. Alltså inga batterier som ska bytas utan enbart en vajer som går från reglaget på styret, bak till trainern. Fungerar utmärkt och du kommer kunna köra lika hårda pass som på en dyrare digital trainer.

Nackdelen med en mekanisk trainer är att du inte ser och kan samla in några träningsdata. Utöver pulsen om du kör med ett pulsband och separat klocka. Det finns en stor fördel i att mäta din ansträngning i effekt (watt) istället för puls. Pulsen skiljer sig åt från dag till dag medan effekten alltid är densamma. På så sätt vet du om du ligger på rätt nivå under träningen. Såvida du inte har en separat wattmätare är du med en mekanisk trainer tvungen att gå på pulsen.

Rekommendation
Biltemas cykeltrainer, 999 kr

Elektronisk trainer, 3000 kr och uppåt
Med en elektronisk trainer anpassar du motståndet med en display som du fäster på styret. Du ser träningsdata som hastighet, fart, kadens medan du tränar. Det gör träningen lite roligare samtidigt som du kan träna på att hålla rätt kadens (antal trampvarv per minut).

Om du är sugen på en elektronisk trainer skulle jag rekommendera en som mäter watt, kan lagra träningsdatan och exportera till en Garminenhet eller en träningsapp (ex. Trainingspeaks eller Strava).

Jag valde själv en trainer som inte kräver extern elförsörjning (utan sladdar) för att kunna träna var jag vill. De dyraste elektroniska trainers är de sk ”virtual trainers” där du kan koppla upp dig mot TVn och köra riktiga cykelbanor på video. Vill du lägga 8000+ kr på en trainer kan det vara ett alternativ men mitt tips är att spara de extra tusenlapparna till något bättre.

Rekommendation
Tacx Bushido

Tacx har precis lanserat en uppgradering av sina trainers som innebär att de nu har blutooth, den går under namnet Tacx Smart Bushido och därmed kan du få in träningsdatan direkt i din cykeldatorn, app (ex. Strava) eller träningsklocka. Den gamla modellen som jag har kostar 6200 kr på Cykelcity. För att exportera den träningsdatan behöver du köpa till ett uppgraderingskit till PCn för drygt 2000 kr.

Lycka till med trainerköpet!

 

Recent Posts

Leave a Comment

0