Träningsprogram vecka 43 – testvecka

 In Cykla, Sällskapet, Simma, Springa, Träna
[wpdm_file id=2 title=”false” ]

Nu är det testvecka. Räds inte, det kommer inte bli det värsta ni varit med om…det kommer senare i vår. Se det som en ”upplysande tid”, där ni kommer gå ut med större förståelse för er förmåga JUST NU.

Precis, just nu. Jag har tjatat om det, vi bygger formen under resans gång och just nu ska ni inte vara i form. Eller rättare sagt, ni har den form ni har…vi ska bara ta reda på vart ni ligger på formskalan. Alltså, förmågan just nu kommer vara något vi skrattar åt om ett par månader eftersom den förhoppningsvis förbättrats avsevärt.

Så, veckans träning kommer fokusera på de tre nyckelpassen – tillika testdagarna. All annan träning kommer att skapa förutsättningar för att vi ska kunna göra så bra ifrån oss som det bara går. Tänk alltså inte att soff-vila är bättre än att genomföra det som schemalagts.

Passen är generellt kortare och de handlar i stor om att blöda igenom musklerna så att vi inte ska bli onödigt stela. Styrkepassen är mer av karaktären att bli varm, för att sedan sätta fokus på stretchen. Fuska inte med detta.

Löptest på tisdag

Först ut av veckans tester är löptestet på tisdag. Då ska vi drabbas av Coopers test, vilket innebär att var och en ska springa 3000 meter på tid (så fort som möjligt). Tiden pillas in i någon magisk räknesnurra, och vips så trillar dina tempozoner (1-5) ut.

Vi utgår från Grand klockan 19:00 och löper under Marcus ledning i sakta gemak mot idrottsplatsen. Robert instruerar testet, vilket genomförs på rundbanan. Ta på er varma kläder som ni kan skala av under själva testen om ni vill.

Resultat: tempozoner

Simtest på torsdag

Japp, då var det dags för det som flera av oss fasar för – simtestet. Coach Rob och jag har beaktat den ”sim-kondition” som gruppen har och konstruerat ett enkelt men tillräckligt rättvisande test.

Efter en grundlig uppvärmning med sedvanlig teknik-drill, genomför vi fyra stycken distanser á 100 meter på tid. Viss vila mellan respektive 100-ing utlovas. Det gäller att simma så fort det går, sen beräknas snittiden per 100 meter. Detta är detsamma som T-tiden.

Nacka simhall precis som sist, startklara klockan 20:45. Vi behöver tiden i vattnet, så kom i tid.

Resultat: T-tid

Cykeltest på lördag

Om vi klarat oss så här långt, då är det bara att cykla kvar.

Vi samlas klockan 8:30 i konferensrummet på Grand och ägnar tiden till klockan 9:00 att rigga våra cyklar/trainers samt att byta om. Glöm inte vattenflaskorna och handduk att torka svetten med.

Klockan 9:00 blir det kort genomgång, därefter följer 60 min mangel. Dagen till ära kör vi enligt The Sufferfest – Rubber Glove. Se siten för instruktioner.

Resultat: Effekt- alternativt pulszoner

Kommer du?

För planeringen behöver vi veta om du deltar under testveckans moment. Fyll därför i nedan…tack 🙂

Ojdå! Vi kunde inte hitta ditt formulär.

Recent Posts

Leave a Comment

0