Träningsprogram vecka 48

 In Cykla, Simma, Springa, Träna

Lite utrustning att ha koll på

 

As much as 80 percent of race-day fitness comes from the base period – Joe Friel

Här kommer träningspasset för vecka 48, vilket i stort kopierar förra veckans upplägg. Inte därför att jag är lat, utan för att jag är grymt nöjda med innehållet. Självgod!? Njae kanske, men jag baserar det på den återkoppling jag fått från flera av er.

Hur som, vi fortsätter i blå zon och bygger vidare på de allt så viktiga parametrarna ekonomi, kraft och uthållighet. Det handlar till stor del om att öka verkningsgraden, och jag tycker att alla visar prov på förbättrad effekt…sakta men säkert. 🙂

Vikt och så

Diskussionen om vikt och framkomlighet har varit uppe ett par tillfällen. Flera gånger har det handlat om att det nog är mindre kostsamt (för plånboken) att gå ner något överflödigt kilo i vikt, än att satsa på titanskruvar till cykeln för att vinna några futtiga sekunder.

Men finns det något ”optimum”?

Jag kollade igenom lite av den litteratur som jag har och hittade en notering om att riktigt duktiga triathleter har ett vikt-längdförhållande som är

  • Män: 0,38-0,41 kg/cm
  • Kvinnor: 0,34-0,38 kg/cm

Kollade just, jag har visst en bit kvar med mina 0,42.

Utrustningen

Nu är det dags att alla får koll på sin utrustning. Det vore ruskigt illa om er goda träningsmoral och alla de dyrbara timmar ni lägger ner haltar på grund av att ni tränar på fel nivå. Trots alla tester och protokoll!

Så, läs manual, kolla Youtube-klipp, gå med i en studie-cirkel…inför kommande testvecka (v.49) bör alla veta vilken knapp ni ska trycka på och när!

En liten undersökning

Ojdå! Vi kunde inte hitta ditt formulär.

Ladda ner

[wpdm_file id=8]
Recent Posts

Leave a Comment

0