Vänligt triathlon för nybörjare

 In Tävla

När är man en triathlet? När man skaffat sig alla prylar man behöver? När man börjat träna triathlon? När man genomfört sin första tävling?

Om man som jag har brottats med de frågorna är Stockholm triathlon – eller Vattenfall World Triathlon Stockholm som är tävlingens officiella namn – rätt tillfälle att börja. Där kan man nämligen vara hur man vill och ändå inte sticka ut. Man kan ha alldeles för dyr utrustning för sin förmåga, eller tvärt om, köra på en gammal damcykel, simma i löparshorts och springa i t-shirt utan att någon höjer på ögonbrynen. 4000 deltagare bjuder på härlig mångfald.

Saltsjöbaden Triathlonsällskap hade en uppladdningsfrukost några dagar innan tävlingen där jag fick chansen att fråga proffsen om råd. Med bara en sprint i bagaget kände jag viss ängslan inför loppet.

Förvirring

cyklarI starten hittar jag inte min plats. Det verkar vara totalt kaos då nyanlända motionärer letar sig fram med all packning bland tävlande som är på väg ut eller in från sin sträcka. Bokstaven X där jag ska hänga min cykel och placera alla saker saknas. Tillsammans med en annan lika förvirrad kille bestämmer jag mig att bara hänga upp prylarna vid en annan bokstav.

cykel-i-stall

Jag har förstått att det är viktigt med ordning och reda för att växlingen ska gå fort och smidigt. Ordnar mina saker som ett litet heligt altare med var sak på sin plats för att växlingsceremonin ska löpa så smidigt som möjligt.

Innan starten lyckas jag inte knäppa min våtdräkt men får hjälp av en annan kille som ser väldigt proffsig ut. Alla ser för övrigt så proffsiga ut i våtdräkt, badmössa och simglasögon. Är det bara jag som är nybörjare?

Nej när speakern ber alla som är nervösa att räcka upp en hand gör alla det. Och på frågan om någon ska genomföra sin första triathlon svarar hälften ja.

Strategi

Min plan är att spara lite på krafterna vid varje moment. Jag har ju ingen aning om hur nästa gren kommer att kännas med en redan trött kropp.

Hittar ett par bra fötter att ligga bakom på simningen. Det går kanske väl sakta men jag kommer upp ur vattnet pigg och glad.

Under cyklingen förvånas jag av hur alla peppar varandra. ”Kom igen! Nu kör vi järnet!”, ropar en kille på tempocykel när han svischar om alla. Man hinner prata förvånansvärt mycket med folk runtomkring trots att drafting är förbjudet. Men med tusentals tävlande på gatorna är det ju svårt att hålla rätt avstånd till alla.

Växlingen till löpning går förvånansvärt fort trots att jag byter några ord med tjejerna som kränger på sig våtdräkterna inför sin simning.

peter-i-mal

”Jag fattar inte, hur många gånger ska jag upp för Slottsbacken? Fyra gånger på tre varv?” Killen bredvid mig ser både trött och brydd ut. Klungan jag springer i resonerar sig fram till vad vi tror gäller.

Vilken skön och hjälpsam stämning det är under hela loppet! Och publiken stöttar på ett härligt sätt.

”Here is the first guy from STS! Go Go Go!” vrålar en röst när jag passerar. STS – det måste vara mig han menar. Så står det ju på min nya snygga topp från Saltsjöbaden Triathlonsällskap.

Till min förvåning lyckas jag hålla jämna steg med alla runt omkring  på löpningen trots att det är min akilleshäl. Visserligen gör hälsenorna lite ont men inte värre än att jag tar mig i mål.

OS distans Motion Plats 377 av 1620

Simma 00:36:16
Övergång 1 00:04:41
Cykla 01:07:52
Övergång 2 00:04:14
Springa 00:49:24

Erfarenhet

Vad pysslade jag med vid växlingen? Nio minuter sammanlagt? Kokade jag kaffe och bakade bullar?

Jag var inte särskilt trött så jag hade kunnat pressa mig mer i varje delmoment.

På simningen finns en hel del tid att tjäna om jag lär mig crawl.

Näring

  • Före: Fil och müsli, 1 High5 Energy bar, 25 cl sportdryck
  • Under: 1liter sportdryck, 6 st High5 gel,  sportdryck i langningen under löpningen
  • Efter: vatten, frukt  och sushi
Recent Posts

Leave a Comment

0