Månad: februari 2017

  • Utrustning för Triathlon

    Utrustning för Triathlon

    Självklart finns det massor av utrustning för triathlon att gå loss på när du ska komma igång. Men allt du behöver är cykel, cykelhjälm, löparskor och badkläder. Låt sedan utrustningen växa i takt med dina ambitioner. När du är redo för din första tävling finns det lite mer att tänka på.

    Testa alltid utrustningen innan tävlingen

    Det är en gyllene regel. Välj också 2-3 kortare tävlingar innan du gör den där stora tävlingen, den som kanske är målet med hela din Triathlon-satsning. Då får du möjlighet att testa hur allt fungerar, utrustningen, tempot, näringen, känslan och återhämtningen.

    Ny utrustning, det gäller även skor som ska springas in. Nya otestade kläder som kan ge skavsår på bröstvårtor, armhålor och insidan av låren. Ett tips är att tejpa bröstvårtorna med sporttejp samt smörja in lår och armhålor med vaselin.

    Kom i god tid till incheckningen

    Läs informationen noga från tävlingsarrangören innan tävlingsdagen så att du vet hur du ska förbereda dig. Ta reda på var du ska parkera och när du behöver vara på plats. Att stressa till tävlingen är ingen bra start.

    Simningen brukar vara den gren som upplevs som den största utmaningen. Kolla därför upp före tävlingen om distansen är i öppet vatten och se till att du tränar i öppet vatten. Cyklingen? Träna i backe om vägen innehåller många backar. Går löprundan i terräng behöver du träna i terräng så att både huvud och kropp är inställda på de kommande utmaningarna.

    Simning

    Badmössan är ett måste och den delar tävlingsarrangören ut på tävlingsdagen. Badmössan är en säkerhetsåtgärd för att alla deltagare ska synas i vattnet.

    • Du kan simma i baddräkt, badbyxor eller topp och korta tajts. Många som simmar crawl upplever att de simmar bättre med våtdräkt eftersom dräkten har en viss flytkraft. Simmar du bröstsim kan våtdräkten få benen att lättare flyter upp och hindra dig från att ta ordentliga bentag.
    • Våtdräkt är inget måste så länge vattentemperaturen är mellan 14 och 22 grader, en timme innan start. Under 16 grader är våtdräkt obligatoriskt, över 22 grader inte tillåtet. (Svenska Triathlonförbundets reglemente)

    Om du använder våtdräkt är det bra att smörja in nedre delen på våtdräktens ärmar och ben med vaselin för att den ska gå snabbare att ta av. Smörj även in halsen och nacken så undviker du skavsår.

    Vill du förbereda dig inför nästa gren kan du ha på cykeltröjan under våtdräkten. Är det en kortare simsträcka hinner du inte bli så kall och då kan du spara tid på att slippa ta av dig våtdräkten.

    • Simglasögon skyddar ögonen mot simhallens klor eller salt havsvatten.
    • Öronproppar är ett råd från Svenska Triathlonförbundet eftersom kallt vatten i öronen kan orsaka yrsel. Du vill du inte uppleva när du sätter dig på cykeln.

    Cykling

    En trafiksäker cykel med fungerande bromsar är egentligen det enda kravet, vilket det kontrolleras vid incheckningen. Du väljer vilken typ av cykel du vill satsa på, en racercykel, standardcykel, MTB eller citybike.

    Cykelhjälm är ett måste och den ska vara CE-märkt vilket kontrolleras vid incheckning.

    Kläder är ett måste. Du får helt enkelt inte vara naken i växlingsområdet. Om du har simmat utan våtdräkt behöver du sätta på en tröja (gärna snabbtorkande), behöver du byta underdel gör du det i ombytestälten.

    Cykelbyxor med stoppning är en investering du inte ångrar. Vid kyligare väder kan även överdragskläder och cykelhandskar vara bra att ha.

    Cykelglasögon? Inget måste, du avgör själv om det bidrar till upplevelsen och resultatet. Däremot är en vattenflaska i en vattenhållare på cykeln ett värdefullt tips.

    När det gäller cykelskor rekommenderas det om du har en cykel med särskilda pedaler. Annars går det lika bra med löparskor som ger snabb växling till löprundan. (Det finns speciella Triathloncykelskor som går snabbt att ta på och kan användas utan strumpor.)

    Glöm inte att ta med ett lagnings-kit om du får punka. En grundregel inom Triathlon är att varje deltagare klarar sig själv. Du kommer att behöva en extra slang, däckjärn, miniverktyg och cykelpump. Kanske också något att träna på innan första tävlingen?

    Löpning

    Först och främst, sköna löparskor. Skavsårsplåster i fickan är dock en enkel försäkring. De flesta springer löprundan i cykelkläderna. En keps kan vara skön om solen bränner eller om vinden biter.

    Stort lycka till och glöm inte att anmäla dig till årets första tävling hos oss i Saltsjöbaden.

  • Tjusningen med träning

    Tjusningen med träning

    Tjusningen med träningMinus 12 grader i luften. Noll grader i älven. Deltagarna tog av sig kläderna, hoppade ner i den kalla Skellefteälven och simmade 25 meter. Störtade sedan uppför stegen med glitter i ögonen och ett stort leende. Härligt. Kul. Jag klarade det!

    Över 300 simmare från 21 länder deltog i vintersimmet i Skellefteå. Nya och erfarna vintersimmare som påstår att ett kallt vinterbad är härligt avstressande. På plats fanns även de som skulle delta i Skandinaviska Mästerskapet i vintersim.

    Endorfiner är kroppens eget belöningssystem

    Tjusningen med träning kan ju vara att klara av det där som till en början verkar svårt, till och med ouppnåeligt.

    När vi simmar i nollgradigt vatten får vi dessutom en rejäl belöning i form av endorfiner tillsammans med ett kraftigt påslag av adrenalin. Rent vetenskapligt beror det på att kroppens försvarssystem går igång när kroppen kylas ner hastigt. De yttre blodkärlen drar ihop sig och blodet strömmar snabbare genom kroppen. Effekten ger en uppiggande känsla.

    Kroppen belönar all träning. Det spelar ingen roll om vi tränar kondition eller styrketränar, kroppen säger tack genom att skicka ut ett gäng endorfiner som bidrar med en känsla av välmående.

    Maten smakar ju så bra efter träning

    Att få stilla hungern efter tuffare träning är ren lycka. Att äta och känna hur kroppen fylls med nya krafter är en njutning. Dessutom är det näringsrik mat kroppen vill ha, lyssna och följ signalerna.

    Tjusning är att kunna njuta av en bit kladdkaka, tårta eller en gräddig semla (fettisdag 28 feb) utan att lyssna på samvetets bakgrundstjat.

    Det är så mycket som förbättras med träning

    I början kan tjusningen vara målet, det önskade resultatet. Jakten på sekunder, snabbare reaktioner, starkare muskler, plattare mage. Men den största vinsten är nog när träningen har blivit en vana, en del av vardagen, en livsstilsvana du inte vill vara utan?

    Har du någon gång på jobbet eller vid middagsbordet hamnat i en diskussion med någon som tycker att ett gymkort är en alldeles dyr investering och samtidigt köper fredagsmys – varje vecka? (Veckans specialerbjudande 3 l läsk för 30 kr, en påse lösviktsgodis för 30 kr och en påse chips för cirka 20 kr).

    Jämför priset med vad varje träningspass kostar om man tränar två gånger i veckan. Jämför investeringen i hälsan. Vad bli 1 kilos viktökning per år om tio år. Att träna regelbundet är en investering för framtiden. Hela kroppen, ut- och insidan berörs ­– hjärnan, hjärtat, immunförsvaret, benstommen, blodsockret, fetter och trycket.

    Sen finns ju nya prylar

    Det är väl också en del av tjusningen vare sig du gillar de senaste prylarna eller är anti. Att lära sig rätt teknik är en annan tjusning. Delmål, färre skador, färre träningsuppehåll och mindre motstånd mot att komma i gång igen.

    För dig som har fångats av tjusningen med träning vet att känslan efteråt är en stark drivkraft. Den kan få dig ut i spåret en grå och ruggig dag. Den får dig att nöta cykelsadel, simma längd efter längd för att vara redo när strömmen slår till eller armbågarna och kallsuparna.

    Och det finns träningskompisar

    De som peppar och påminner, utmanar och gör det tunga jobbet extra roligt. De man kan skratta och fira med eller bara snacka med när det känns tungt.

    Det är tjusningen med träning, en naturlig del av livet och du, glöm inte att anmäla dig till årets första tävling hos oss i Saltsjöbaden.